زندگی هوشمند

زندگی اگه ارزش زندگی کردن داره ارزش بهتر زندگی کردن رو هم داره

زندگی هوشمند

زندگی اگه ارزش زندگی کردن داره ارزش بهتر زندگی کردن رو هم داره

زندگی هوشمند

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

آخرین نظرات

نویسندگان

6چیزی که باید از اینترنت اشیاء یا IoT بدانید

يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶ ب.ظ

IOT_generic_pg-650-80

حتما عبارت اینترنت اشیا به گوشتان خورده است. عبارتی که به اینترنتی شدن تمام وسایل درون منزل و خیلی چیزهای دیگر در اطرافمان اشاره می‌کند. با اینکه اخیرا زیاد از این رویکرد می‌شنویم، شاید تعریف درست و جامعی از آن نشنیده باشیم و هنوز هم مفهوم آن برایمان نامشخص باشد.

پس در مقاله زیر تصمیم گرفتیم که به توضیح مختصر این پدیده بپردازیم و شما را با آن بیشتر آشنا سازیم.

۱. اینترنت اشیا چیست؟

عبارت کلی است که برای توصیف رشد اینترنت و نفوذ آن به درون اشیاء اطرافمان جهت ایجاد ارتباط و انجام وظایف بدون دخالت انسان استفاده می‌شود.

IoT یا همان اینترنت اشیا در واقع دارای مفهوم M2M یا همان ماشین به ماشین است که در دهه اخیر وارد دنیای فن‌آوری شده و ده‌ها میلیارد وسیله در خانه، خودرو و حتی درختان خیابان را به هم متصل کرده است.

این مفهوم از سه بخش اصلی اینترنت، خود اشیا و علم تجزیه و تحلیل برای استفاده از داده‌های منتقل شده از یک دستگاه به دستگاه دیگر تشکیل شده است.

۲. IoT با IoE فرق دارد

بر خلاف تصور برخی، IoT با IoE یا همان Internet of Everything فرق دارد. اینترنت اشیا اصطلاحی است که به اشیاء متصل در سراسر دنیا پیش از آنکه در معرض برنامه‌های دیجیتال قرار گیرند، اطلاق می‌شود. اما IoE تمرکزش بیشتر روی مجموعه داده‌ها و روشی که آنها با یکدیگر ترکیب شده و برای ایجاد مفهوم آنالیز می‌شوند، قرار دارد.

ABI Research این مفهوم را این گونه توصیف می‌کند: IoE، سه زیر مجموعه دارد، IoT، اینترنت انسان (ورودی انسان به ماشین در هر شکلی) و اینترنت دیجیتال (تولید داده و مراوده آن برای استفاده‌های بعدی). شاید IoE هدف نهایی باشد، اما رسیدن به آن بدون IoT ممکن نیست.

۳. همه چیز را در بر می‌گیرد

sleeve_wearable-650-80

یکی از دلایلی که باعث می‌شود اشتیاق فراوانی به سمت حوزه اینترنت اشیا وجود داشته باشد، گستردگی آن است. نوامبر ۲۰۱۴ گارتنر اعلام کرد که ۴.۹ میلیارد وسیله متصل در دنیا تا پایان سال ۲۰۱۵ وجود خواهد داشت.

این روند تا رسیدن به تعداد ۲۶ میلیارد تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت که ۱۳ میلیارد از این مقدار متعلق به بخش مصرفی خواهد بود و قسمت خودرو و تجارت نیز باقی آن را خواهد داشت. پیش از اینکه مفهوم اینترنت اشیا معرفی شود، مفهوم خانه‌های هوشمند به هر چیزی شبیه بود جز واقعیت، ولی در حال حاضر بزرگترین بخش IoT بوده و طبق پیش بینی گارتنر تا سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ درصد از ۲.۶ میلیارد شی متصل در میان شهرهای هوشمند، متعلق به خانه‌ها خواهد بود.

خانه هوشمند قادر است که تمام فعالیت‌های روزانه ما را زیر نظر بگیرد. در خانه را برایمان باز کند، زمانی که یخچال خالی می‌شود برایمان سفارش دهد و خیلی چیزهای دیگر که شیوه زندگی‌مان را تغییر خواهد داد.

۴. نگرانی درباره امنیت

perzo-safelock-650-80

یکی از نگرانی‌های اصلی در رابطه با بخش مصرف کننده، مساله امنیت است. در ایالات متحده، کمیسیون تجارت فدرال به مساله امنیت پرداخته و در همین راستا گزارشی را سال ۲۰۱۵ منتشر کرده است.

در بطن این گزارش  آمده که باید به ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی در همان ابتدای امر پرداخته شود تا اینکه به آن به شکل یک چاره اندیشی موقت نگاه شود.

در واقع ایده به حداقل رسانی اطلاعات مطرح شد. قانونی که شرکت‌ها را از داشتن اطلاعات بیشتر از آنچه نیاز دارند، منع می‌کرد. در ضمن اطلاعات افراد بایستی به صورت بی‌نام ذخیره می‌شد تا امکان لینک دوباره به آن‌ها از بین می‌رفت.

در این رابطه شرکت‌هایی مثل اینتل و ARM اقدامات امنیتی را انجام داده‌اند، ولی هنوز کارهای بسیار زیادی برای انجام وجود دارد.

۵.نقش ۵G

تمام این دستگاه‌هایی که می‌خواهند متصل شوند، نیاز به فضا برای اتصال دارند. پس نیاز به اتصالی است که از پس اینکار بر بی‌آید. ۵G را هوشمندترین اتصال شبکه‌ای می‌نامند که قادر است در نقش یک کاتالیزور برای این دستگاه‌ها ظاهر شود.

سرعت میانگین این اتصال را ۱۰Gb/s اعلام کرده‌اند که در بالاترین حالت به ۸۰۰Gb/s نیز می‌رسد.

در ضمن گفته می‌شود که اتصال جدید به مانند ۳G یا ۴G قطعی ندارد و برای دستگاه‌های همیشه متصل مثل خودروهای بدون سرنشین بسیار مناسب است.

۶.سهم بزرگان

گوگل و اپل روی موفقیت این حوزه حساب کرده‌اند و این را می‌توانید از میلیاردها دلاری که گوگل برای نست هزینه کرده است، دریابید. اپل هم در این زمنیه HomeKit SDK را در دست دارد.

مایکروسافت هم با آزور نشان داده است که هر کمپانی که پدیده اینترنت اشیا را جدی نگیرد، باخته است. سامسونگ هم در این زمینه فعالیت‌هایی دارد.

تمام این‌ها نشان می‌دهد که آینده از آن اینترنت اشیا بوده و بهتر است خود را به شیوه زندگی جدیدمان کم کم عادت دهیم.





موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۱۹

نظرات  (۲)

۲۳ آذر ۹۶ ، ۱۴:۵۶ محمد عـــــــرفان
دنیای کامپیوتر:
(مطلب خوبی بود)
اوه اوه اوه سرعت اینترنت 5G رو ببین
عاااااالی👍

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی